SporttiFiilis – ryhmäliikuntatunnit

SYYSLUKKARI 2016 ON JULKAISTU, LATAA SE TÄSTÄ >>

SporttiFiilis -tunnit löydät Isossakyrössä UnelmaFiiliksen salilta osoitteesta Pohjankyröntie 135, Isokyrö (sisäänkäynti apteekin oven vasemmalta puolelta). Tervajoella treenailemme Toukolan Nuorisoseuralla osoitteessa Toukolantie 4, 66440 Tervajoki.

 

 

Ryhmäliikuntatunneille ei tarvitse ilmoittautua, olet lämpimästi tervetullut aina kun pääset mukaan!

Jos haluat ajankohtaiset tiedot tuntimuutoksista ja muista uutisista sähköpostiisi, liity viereisellä lomakkeella SporttiFiilis Sisäpiiriin.

HINNASTO ja maksuohjeet löydät täältä >>

Ajankohtaista

  • Pukuhuonetilan suihkuremontin vuoksi pukuhuonetila on väliaikaisesti pois käytöstä. WC-tiloja löytyy myös salin takasisäänkäynnin käytävältä valmennushuoneen vierestä.
  • Ilmoittautuminen syksyn kehonhuoltokursseille on käynnissä, lue lisää ja ilmoittaudu >>

LATAA KESÄLUKKARI

 

 

 

OHJEITA TUNNEILLE OSALLISTUJILLE

  • Mukaan tunneille voit tulla koska vain eikä ennakkoilmoittautumista vaadita. Jos haluat pysyä ajantasalla tuntimuutoksista ym. uutisista, silloin kannattaa liittyä postituslistalle etusivulla.
  • Vinkit tunneille pukeutumiseen ja ohjeet mukaan tarvittavista välineistä löydät lajikohtaisista kuvauksista. Kysy reippaasti lisätietoa esim. yhteydenottolomakkeella, jos jokin asia askarruttaa.
  • Tarkistathan ennen tunneille osallistumista, että laji sopii sinulle ja olet tarvittaessa neuvotellut liikuntaharrastuksesta lääkärisi kanssa. Treenaaminen tapahtuu omalla vastuullasi. Tiedot tuntisisällöistä löydät lajikuvauksista ja tarvittaessa voit kysyä tarkempia lisätietoja yhteydenottolomakkeella.
  • Saavuthan tunneille ajoissa ja ilmoittaudu ohjaajalle ennen tunnin alkua.
  • Tuntien kesto on noin 50 minuuttia, jotta tuntien väliset vaihdot ehditään tehdä sujuvasti ja ilma vaihtuu salissa.
  • Tuntien hintaan ei sisälly tapaturmavakuutusta. Huolehdithan että oma vakuutusturvasi on ajan tasalla osallistuessasi tunneille.
  • Jätäthän arvotavarat kotiin tunnin ajaksi. SporttiFiilis ei vastaa kadonneista tai vahingoittuneista tavaroista.
  • SporttiFiiliksen tunneilla saa hymyillä, nauraa, hihkua ja taputtaa vapaasti! Reipas heittäytyminen nostaa tunnelmaa, tule siis sellaisena kuin olet ja nauti liikunnan ilosta täysillä!

 

TUNTIKUVAUKSET

 

KAHVAKUULA

Kahvakuula (kettlebell, girya) on laji, joka sopii kaikille iästä ja kuntotasosta riippumatta. Kahvakuula-tunnilla teemme monipuolisia toiminnallisia harjoitteita, joissa koko kroppa saa tehokkaan treenin. Hiki tulee hiipien ja syke nousee huomaamatta, kun kuulaa heilutellaan eri liikkeissä kiertoharjoittelutyyppisesti – et siis taatusti pääse pitkästymään! Kahvakuulailu kehittää yhtäaikaa niin isoja lihasryhmiä kuin tärkeitä pieniä tukilihaksiakin. Saat samalla lisää liikkuvuutta ja kehität koordinaatiota ja tasapainoa. Kahvakuula on suosittu laji niska-hartiaseudun ja selän kunnon ylläpitämiseen.

Kahvakuula VOIMA tunti puolestaan on suunniteltu normaalissa kiertoharjoittelussa käyttämääsi kuulaa 2-4kg painavemmalle kuulalle. Tällä tunnilla pääset kokeilemaan rajojasi ja hiomaan kahvakuulatekniikkaa! Liikepatterit ovat yksinkertaisempia kuin kiertoharjoittelutunnilla, sarjat hiukka pidempiä ja sarjan jälkeen aina sykkeentasaustauko. Tunti sopii hyvin myös aloitteleville ja kuntoutujille, kun kuulan painoksi valitsee sen normaalin painon.

Ota tunnille mukaan oma kahvakuula ja jumppamatto. SporttiFiiliksellä on myös muutamia lainakuulia lajiin tutustumista varten ja salilta löytyy jumppamattojakin. Pukeudu mukaviin liikuntavaatteisiin. Kesäkauden ulkotreeneissä kerrospukeutuminen helpottaa lämmön säätelyä. Jätä sormukset ja kello kotiin, sykemittarin voit kiinnittää vyölenkkiin tai laittaa taskuun treenin ajaksi.

Aloituspainoksi naisille suositellaan 6-8kg kahvakuulaa, miehille 8-12kg kahvakuulaa, mutta nämä ovat keskimääräisiä suosituksia. Kuulan painon sekä mallin sopivuutta itselleen kannattaa tunnustella rauhassa. Useimmissa harjoitteissa kuulaa liikutetaan koko kehon voimalla, ei pelkästään esim. yhdellä kädellä. Kannattaa siis rohkeasti hankkia riittävän painava kuula jo alussa. Harrastuksen edetessä voit hankkia toisenkin kuulan, ja silloin voit vaihdella painoa sopivammaksi harjoitteen mukaan.

HUOM: Jos tarvitset lainakuulan Tervajoen tunneille, tekstaa varaus p. 040 1575 275 viimeistään 4 tuntia ennen tunnin alkua. Lainakuulia löytyy painoissa 4kg, 6kg, 8kg, 10kg, 12kg ja 14kg. Kuntoutujille löytyy myös 2kg kuulia. Suosituin aloittelijan kuula on 6kg.

 

LAVIS®

Lavis-lavatanssijumppa® on uusi hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, jota tanssitaan ilman paria. Tunnilla tanssitaan tuttuja lavatanssilajeja, kuten humppa, valssi, polkka, foxi, salsa, jenkka, rock/jive, cha cha ja samba. Tunnilla opit eri lavatanssi-askeleiden perusteita. Lavatanssi on niin mukavaa, että et edes huomaa kuntoilevasi.

Lavis-lavatanssijumpan periaatteisiin kuuluu, että tanssiaskeleet ja koreografiat ovat niin helppoja, että mukaan pääsee tottumattomampikin tanssija. Tunnilla käydään monipuolisesti läpi eri lavatanssilajeja ja jokainen löytää tunnilta omat tähtihetkensä.

Lavis® -tunnit ohjaa huippumahtava tanssitaituri Kati Jussila. Tervetuloa mukaan!

ZUMBA®

Zumba® on kolumbialaisen Alberto “Beto” Perezin kehittämä helppo ja hauska kuntotanssitunti, joka tempaa mukaansa monipuolisesti vaihtelevilla rytmeillään. Tunti sopii niin vasta-alkajille kuin pidempään tanssia harrastaneille. Jokaisella tunnilla tanssitaan mm. salsaa, reggaetonia, merenguea, cumbiaa ja hiphoppia. Kappaleet tanssitaan läpi helpoin askelsarjoin, joihin pääsee heti mukaan, eikä tunnilla opetella erikseen tanssin tekniikkaa tai koreografiaa. Tärkeintä Zumba-tunnilla on nauttia musiikin ja tanssin huumasta omalla upealla tyylilläsi – et siis voi tehdä mitään väärin! Tunnilla hyödynnetään intervallityyppistä harjoittelua tanssimalla vuoroin hitaampaan ja nopeampaan tempoon. Zumba® on niin hauskaa, ettei se tunnu treeniltä!

Pakkaa tunnille mukaan tanssilliseen aerobiciin soveltuvat sisäliikuntajalkineet, hikipyyhe ja juomapullo. Pukeudu mukaviin liikuntavaatteisiin, joissa on helppo hikoilla ja liikkua vauhdikkaasti. Ja sen iloisen hymyn kasvoillesi saat viimeistään tunnilla!

 

DANCEMIX

DanceMix tunti on hyväntuulinen, tanssillinen tunti, jossa vaihtelevat lattarirytmit, disco- ja poppimeininki, maailmanmusiikki, hiphop ja ties mitä muuta… Tarkoitus on saada hiki pintaan helpolla ja hauskalla tavalla, musiikista nauttien. Tunnilla huomaat varmasti tuttuja muuveja myös Zumba- ja Konga-tunneilta. Tunnilla ei pysähdytä sen kummemmin askeleita ihmettelemään vaan musiikki soi ja me mennään, ihan koko ajan!

Pakkaa tunnille mukaan tanssilliseen aerobiciin soveltuvat sisäliikuntajalkineet, hikipyyhe ja juomapullo. Pukeudu mukaviin liikuntavaatteisiin, joissa on helppo hikoilla ja liikkua vauhdikkaasti. Ja sen iloisen hymyn kasvoillesi saat viimeistään tunnilla!

 

SPORTTIFIT

SporttiFIT on SporttiFiiliksen oma kiinteytystunti, jossa käytetään pieniä käsipainoja tehostamassa liikkeitä. Tarvitset tunnille myös jumppamaton tehokkaita mattoliikkeitä varten.

Tunnilla käydään koko kropan lihaksisto läpi ja tehdään monipuolisia lihaskuntoliikkeitä menevän musiikin tahdissa. Tavoitteena on kauttaaltaan timmi fiilis ja poltetta lihaksiin! Välillä nostetaan sykettä ja vetristellään lihaksia helpoilla aerobic-/tanssiliikkeillä. Tunnilla fiilistellään monipuolisella musiikilla: vanhoja retrohittejä, suomipoppia, päivän hittejä jne. Koskapa tunti on SporttiFiiliksen ihka oma, toiveita saa esittää ja ne otetaan ilolla vastaan!

Tunti sopii kaiken ikäisille ja kuntotasoisille. Tunnilla ei hypitä. Liikkeet ovat helppoja ja tunti sopii myös aloittelijoille. Tunnin tehoa voit säädellä käsipainoilla: mitä painavemmat, sitä raskaampi tunti. Käsipainojen valinnassa voit käyttää apuna tätä taulukkoa:

  • 0,5 – liikuntaa aloitteleville ja kevyttä treeniä kaipaaville, matala lihaskunto
  • 1 – 1,5 kg – sopiva aloituspaino, keskitason lihaskunto
  • 2 kg – säännöllisesti harrastaville, keskitaso – vahva lihaskunto
  • 2,5 kg – teholiikkujille ja rankempaa treeniä kaipaaville, vahva lihaskunto

Jos et omista käsipainoja, SporttiFiiliksellä on muutamia käsipainoja, joita voit lainata tunnille.

Eli tunnille mukaan jumppamatto, käsipainot (tai vastaavat), juomapullo, hikipyyhe ja normaali treenipukeutuminen ja jumppakengät. TERVETULOA!

HUOM: Jos tarvitset käsipainot lainaan Tervajoen tunneille, tekstaa varaus p. 040 1575 275 viimeistään 4 tuntia ennen tunnin alkua. Käsipainoja löytyy painoissa 0,5kg, 1kg, 1,5kg ja 2kg.

 

KUNTONYRKKEILY

Kuntonyrkkeily on monipuolinen ja vauhdikas tunti, jossa niska-hartiaseutu saa reipasta liikuntaa ja keskikehon korsetti tehokasta treeniä. Liian stressin voi purkaa lyöntiharjoittelussa turvallisesti ja keskittyminen tekniikkaan saa muut arjen touhut väistymään mielestä. Kunto kohoaa reippaassa intervalli-tyyppisessä harjoittelussa.

Tunti koostuu 4 osasta: alkulämmittely, kuntonyrkkeilytekniikka 1, kuntonyrkkeilytekniikka 2 ja lihaskunto & loppuverryttely. Tekniikkaosuuksissa harjoittelemme nyrkkeilyn peruslyöntejä, torjuntoja, väistöjä ja liikkumista. Kuntonyrkkeilyssä ei otella, vaan keskitymme monipuolisiin tekniikkaharjoituksiin ja lyönnit otetaan vastaan parin hanskoihin. Myöhemmin salille hankitaan nyrkkeilysäkit, jotka mahdollistavat myös säkkiharjoittelun.

Pakkaa tunnille mukaan sisäliikuntajalkineet, hikipyyhe ja juomapullo. Pukeudu mukaviin liikuntavaatteisiin, joissa on helppo hikoilla ja liikkua vauhdikkaasti. Tarvitset myös kuntonyrkkeilyhanskat, joita voit alussa lainata saliltakin. Myös käsisiteiden käyttö on suositeltavaa, koska ne tukevat kämmenien rakennetta ja rannetta. Ne voit hankkia edullisesti salilta.

 

AURINKOTUNNIT SENIOREILLE

Aurinkotunnit ovat senioreiden omia tunteja, pituudeltaan 45 minuuttia. Tunnit pidetään päiväaikaan ja tunnin jälkeen talo tarjoaa kaffit. Voit siis jäädä vaihtamaan kuulumiset ja kokemukset leppoisasti kaffikupposen äärellä!

 

ASAHI Health® Senioreille

Asahi Health® on Suomessa kehitetty, lempeä ja rauhallinen terveysliikuntamuoto, joka on senioripiireissä noussut suosioon mm. Studio 55:n esittelyiden kautta. Liikkeissä koko keho avataan systemaattisesti niskasta nilkkoihin. Liikkeet ovat pehmeitä ja ne tehdään rauhallisesti omaa kehoa kuunnellen. Liikkeet on suunniteltu yksinkertaisiksi, jotta jokainen pääsee niihin mukaan heti.

Tunnin suunnittelussa on otettu huomioon erityisesti suomalaisten suurimmat terveysongelmat: selän ja hartiaseudun vaivat, kehon kroonistuneet jännitystilat, erilaiset liikerajoitteet ja tasapaino. Asahi on suunniteltu ennaltaehkäiseväksi ja myös jo syntyneitä ongelmia hoitavaksi liikunnaksi. Tunnin jälkeen tunnet olosi kokonaisvaltaisesti rentoutuneeksi ja virkistyneeksi. Tunti ei ole varsinaista hikijumppaa, mutta pieni hiki liikkeiden aikana kyllä tulee ja aineenvaihdunta saa hyvää vauhtia.

Laji sopii kaiken ikäisille ja kokoisille. Kaikki liikkeet suoritetaan seisaallaan ja omien liikeratojen sallimissa rajoissa. Säännöllisesti harrastettuna Asahi kehittää liikkuvuutta, koordinaatiota, tasapainoa, oikeanlaista kehonasentoa ja myös lihaskestävyyttä erityisesti jaloissa – kaikki nämä ovat tärkeitä voidaksemme ja selviytyäksemme hyvin jokapäiväisessä arjessamme.

Pukeudu tunnille mukaviin liikuntavaatteisiin ja voit varata mukaan myös jonkin lämpimän paidan tai fleecen. Tunnilla ei tarvita jalkineita, mutta halutessasi voit käyttää keveitä kenkiä tai sukkia. Talviaikaan on hyvä varata luistamattomat villasukat jalkaan.

 

LIHASKUNTOA-tunti Senioreille

Lihakunto-tunti syntyi senioreiden toiveesta saada ohjattua lihaskuntoliikuntaa, jossa on helppo pysyä mukana ja voi luottaa siihen, tekee liikkeet oikein. Tunnin tahti sovelletaan osallistujien mukaan. Teemme jumppaliikkeitä, jotka vahvistavat ja ylläpitävät lihaskuntoa, kehittävät kehonhallintaa ja koordinaatiota, avaavat liikeratoja ja kehittävät tasapainoa. Tunneilla on rennonleppoisa, niveliä ja luustoa kunnioittava tahti: emme hypi, emmekä tee äkkinäisiä liikkeitä. Tunnit soveltuvat aloittelijoillekin ja mukaan voit tulla koska vain!

Pukeudu tunnille mukaviin liikuntavaatteisiin ja jumppakenkiin, ja mukaan kannattaa ottaa myös juomapullo.